Euro NCAP je prvi put obavio testove, te objavio ocjene sigurnosti kamiona, a za početak su testirani su dugolinijski tegljači.
U aprilu prošle godine, Euro NCAP je objavio planove o šemi ocjenjivanja sigurnosti kamiona,a u aprilu ove godine su otkriveni neki detalji uz najavu da će rezulatai ocjenjivanja biti obajvljeni u novembru ove godine.
Euro NCAP je pripremio program Truck Safe (video) čija misija je postizanje cilja Vision Zero, odnosno eliminacija smrtnih slučajeva i povreda u saobraćaju.
Teretna vozila su, zbog svoje veličine i mase najveća prijetnja po sigurnost na evropskim cestama.
Naime, kamioni čine jedva 3% vozila na cestama, ali su odgovorni su za 15% smrtnih ishoda u nesrećama. Treba istaći da je samo 11% žrtava u nesrećama u kojima su učestvovali, vozači ili putnici u kamionima, dok su velika većina od 89% ostali učesnici u saobraćaju.
Teška teretna vozila su ekonomska snaga koja ispunjava ključnu ulogu u distribuciji 95% robe koja se konzumira širom Evrope. Zato je važno da se taj sektor podrži, i osigura da kamioni ne predstavljaju nesrazmjernu prijetnju drugim učesnicima u saobraćaju.
Program Truck Safe ima cilj da objedini nadležne za ceste, prevoznike, vozače, osiguravajuće kuće, proizvođače kamiona, brendove i kompanije koje žele da se njihova roba bezbjedno otprema, u skladu sa najboljom praksom.
Uz uobičajene ocjene izražene zvjezdicama, Euro NCAP je, kao dodatak, uveo akreditaciju CitySafe, koja proističe iz tehnoloških rješenja ili dobrog dizajna, a koji mogu spriječiti ili ublažiti nesreće tipične za urbani saobraćaj. To je svojevrsna preporuka za korištenje u urbanim sredinama.
Zbog kompleksnosti progama ocjenjivanja, tegljači su ocjenjivani u akreditovanim testnim centrima u Evropi: Horiba Mira u Velikoj Britaniji, Applus IDIADA u Španiji, DEKRA u Njemačkoj i CSI u Italiji.
Za početak je ocijenjeno 9 tegljača iz dugolinijskog segmenta, a taj uzorek se može smatrati reprezentativnim, jer tih 9 predstavljaju čak 95% svih tegljača u ovoj kategoriji.
DAF XF – 3 zvjezdice + akreditacija CitySafe.
Sigurna vožnja 85%, izbjegavanje sudara 35%, 80% za mogućnost spašavanja.
DAF XF pruža odličnu preglednost, jer ima ravnu podnicu i nisku liniju pojasa, a ima i sistem nadzornih kamera (CMS) koje mijenjaju retrovizore.
Zbog dobrih sigurnosnih performansi u urbanom okruženju, zaslužio je 3 zvjezdice I akreditaciju CitySafe.
Iveco S-Way – 1 zvjezdica
Sigurna vožnja 32%, izbjegavanje sudara 19%, 80% za spašavanje.
Iz Iveca su na test uputili tegljač čija oprema nije reprezentativna, te nije u skladu sa njihovom najnovijom generacijom, koja je usklađena sa propisima GSR2. To je jedan od razloga za najlošiju ocjenu u ovoj rundi testova.
MAN TGX – 3 zvjezdice
Sigurna vožnja 56%, izbjegavanje sudara 60%, spašavanje 80%.
MAN je odbio priliku da pripremi vozilo za testiranje, ali je Euro NCAP nabavio najnoviji model usklađen sa GSR2, i sa svim opcijama.
Iako su sigurnosne performanse izbalansirane, Euro NCAP je direktnu preglednost ocijenio s 0, iako je u opciji je dostupan sa sistemom nadzornih kamera.
Mercedes-Benz Actros L – 3 zvjezdice
Sigurna vožnja 75%, izbjegavanje sudara 51%, spašavanje 80%
Daimler Trucks je, također, odbio šansu da pripremi vozilo za test. Zato je Euro NCAP testirao i ocijenio najnoviju verziju koja se može nabaviti.
Renault Trucks T – 4 zvjezdice
Sigurna vožnja 72%, izbjegavanje sudara 70% , spašavanje 80%
Renault Trucks T je dobio visoku ocjenu zahvaljujući svojim naprednim sistemima ADAS s funkcijama koje su dio standardne opreme. Direktna vidljivost nije dobra, ali sistem kamera je poboljšao rezultat.
Scania R-series – 3 zvjezdice
Sigurnost vožnje 64%, izbjegavanje sudara 62%, spašavanje 80%
Serija Scania R je dostupna sa skoro svim sistemima koje Euro NCAP, ali mnogi od tih sistema su dodatne opcije. Ipak, ovaj tegljač ima retrovizore, a nema sistem nadzornih kamera.
Scania G-series – 4 zvjezdice + akreditacija CitySafe
Sigurna vožnja 71%, izbjegavanje sudara 62%, spašavanje 80%
Scania G-serija je partnerska verzija R serije, s tim da G-serija ima nižu kabinu, a time bolju preglednost. Zbog dobre preglednosti dobio je CitySafe akreditaciju. Najveći nedostatak je izostanak Sistema nadzornih kamera.
Volvo FH Aero – 5 zvjezdica + akreditacija CitySafe
Sigurna vožnja 80%, izbjegavanje sudara 89%, spašavanje 80%
Volvo FH ima dobru direktnu preglednost, a ocjeni doprinosi dostupnost sistema CMS, kao i nagnut prednji dio Aero kabine.
Volvo FM – 5 zvjezdica + akreditacija CitySafe
Sigurnost vožnje 87%, izbjegavanje sudara 89%, spašavanje 80%
Volvo FM je najsigurniji tegljač u ovoj rundi testova, jer uz dobru reglednost ima i sistem kamera CMS, te odlične sisteme asistencije.
“Ovo testiranje je pokazalo da postoje velike razlike između relativne sigurnosti trenutno dostupnih modela tegljača. Treba napomenuti da su razlike koje smo uočili vezane za trenutne sigurnosne strategije proizvođača. To znači da ovi rezultati pružaju sliku tržišta teretnih vozila, prije nego što je Euro NCAP uspio utjecati na njihovu sigurnost. Postoji veliki broj sigurnosnih funkcija koje su dostupne na tržištu, i to ne nužno kod skupljih modela. Na primjer, Renault, je postigao 4 zvjezdice, a pozicioniran je prema jeftinijem dijelu tržišta. Isto tako, postoji veliko pitanje ko proizvodi najsigurnije kamione. Interesantno je da je Volvo, bez motivacije od strane Euro NCAP-a, proizveo kamion koji je urađen, jako dobro i predstavlja stvarnu sigurnost na evropskim putevima”, prokomentarisao je Matthew Avery, direktor strateškog razvoja, Euro NCAP-a.
U sljedećoj rundi će biti testirani (rigidni) kamioni za duge relacije, a rezultati ovjenjivanja će biti objavljeni u aprilu 2025. Poslije toga će biti testirani kamioni za urbanu distribuciju, a objava rezultata se očekuje u oktobru 2025. godine.